Тиждень української мови та літератури

Вступ

6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: "На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю:

"Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам'яті Преподобного Нестора Літописця".

Комплексні форми позаурочної роботи, звернені безпосередньо до емоційного сприйняття, допомагають цілеспрямованому формуванню у дітей патріотичних почуттів, уявлень про громадянськість, громадянські якості особистості, впливають на формування самооцінки учня себе як громадянина своєї країни.

Одним з засобів безпосереднього впливу на ці сторони духовного і морального розвитку дитини є мова.

Мова як суспільне, історичне явище, що тісно пов'язане з духовним, розумовим життям людей, має велике значення для кожного народу; нею супроводжуються всі сторони буття, процеси пізнавальної і творчої діяльності, завдяки їй люди спілкуються між собою, обмінюються думками, мислять, пізнають навколишній світ, усвідомлюють явища, процеси, дії, залежність між ними. Саме тому мова - найцінніше багатство народу, його історія, свідомість, продук суспільного життя.

Мову як важливий засіб впливу на людину, як знаряддя освіти і виховання високо оцінював К.Д.Ушинський, він називав її «дивним педагогом», який "навчає напрочуд легко, за якимось недосяжно полегшеним методом". "Серед інших предметів вивчення немає жодного такого мірою здатного розвинути людину, як вивчення мови..."

Багата і милозвучна українська мова. Нею передаються найтонші відтінки думок і почуттів слухаючи мову щодня ми часто не вдумуємося в її особливості, сприймаємо слова, як щось звичайне, само собою зрозуміле.

А тим часом мова - одне з чудес, створених людьми. Вона віддзеркалює душу народу, його історію. У нашій мові є чимало захоплюючого і дивовижного. Безліч на перший погляд буденних слів ховає в собі якусь таємницю. Кожне вживане нами слово має свою долю, свою історію.

Розбудова державності в Україні зумовила нові тенденції щодо розвитку освіти і виховної роботи серед підростаючого покоління.

З'явилася нагальна потреба суспільства у творчих, діяльних, обдарованих, інтелектуально і духовно розвинених громадян, які досконало володіють рідною мовою. Звідси, формування творчих здібностей можливе у творчості, через

вирішення різноманітних творчих завдань: участь у виховних годинах, конкурсах фахової майстерності, профорієнтаційній діяльності.

Але щоб спрямувати людину до такого виду діяльності, необхідні так звані "потреби на творення". Мається на увазі певний емоційний настрій, мотивація, настанова, ступінь власної активності особистості. Без усіх цих компонентів неможливе виникнення творчості. Якщо ми хочемо розвивати творчі здібності учнів, маємо відповідно організовувати роботу з вивчення мови.

"Викладання мови - це майстерність творення людської душі, бо вона є найніжнішим, найтоншим зіткненням до серця дитини. Викладання мови - це й суспільствознавство, бо в слові закарбовані століття життя й боротьби народу, його мужність і слава, надії і сподівання",-говорив В.Сухомлинський. Викладач покликаний виховувати в учнів любов та інтерес до слова, навчає дбати про яскравість, виразність і точність мови, розвиває мислення, творчі здібності, впливає на естетичні переконання, формує внутрішній духовний світ дитини. Усі ці складні навчальні виховні завдання здійснюються не тільки під час уроку, а й у процесі позакласної роботи.

Окрему групу позакласних заходів з мови становлять свята - мовні вечори, дні, тижні, декади. Організація їх має своєю метою зацікавити учнів мовою, пожвавити працю над нею, виявити ефективні форми, прийоми ведення позаурочної роботи з мови, підсумувати наслідки її за певний період.

Мабуть, найефективнішими з свят є тиждень мови. Тиждень проводиться як свято мови у всіх освітніх закладів країни. Цінність цієї форми позаурочної роботи в тому, що вона є масовою, охоплює всіх учнів. У цей час здійснюються різноманітні мовні заходи, спрямовані на збагачення дітей новими відомостями про мову, поглиблення і закріплення знань з програмного

Тиждень української мови в школі

матеріалу, вдосконалення культури мовлення, залучення учнів до самостійної творчої праці над словом у всій його багатогранності.

Уже традиційно у перші тижні листопада в нашій школі урочисто проходить Тиждень української мови, приурочений до Дня української писемності та мови, який всі українці світу відзначають 9 листопада.

Найрізноманітніші заходи з нагоди Дня писемності тривають упродовж тижня. Це і конкурси, й виставки, і концертні програми, і просто змагання, а також цікаві уроки про скарби рідного слова, тематичні лінійки, класні години.

Цього року програма предметного тижня була, як завжди, досить насиченою. Учні мали змогу поринути у багатющий світ краси і принад рідної

української мови, вшанувати пам'ять про видатних діячів нашого народу, завдяки яким вона сьогодні у нас є.

Метою всіх проведених заходів було:

  • донести до учнів красу і багатство української мови;
  • формувати відчуття краси рідної мови;
  • розвивати мовленнєві здібності учнів;
  • збагачувати словниковий запас;
  • виховувати любов до рідної мови та розуміння її краси і необхідності для нашого життя.

У ході підготовки до Тижня було випущено чергові номери стінгазет учнями 2-4 класів під гаслом «Любіть Україну і мову її солов'їну» зроблено замітку до шкільного прес-центру, використовуючи сучасні комп'ютерні технології.

4 листопада пройшла загальношкільна лінійка, на якій вчитель Л.Д. Лебедєва урочисто оголосила про відкриття Тижня української мови, ознайомила з основними заходами, закликал брати активну участь як учнів, так і вчителів. А також розповіла про заснування Дня української писемності та мови, якому й присвячено проведення предметного тижня з української мови.

Окремо було зазначено про важливість конкурсу «Вишиванка - символ Батьківщини» , щоб підняти престиж Родниківської школи серед районних закладів освіти, чому, безперечно, може посприяти змістовне, багате й цікаве проведення різноманітних конкурсів, змагань, вечорів, тощо, зокрема й під час Тижня української мови.

Звичайно, було сказано й про заохочування у вигляді гарних оцінок найактивнішим, найсумліннішим та переможцям, адже будь який захід у школі є частиною навчального процесу. 

Сценарій святкової лінійки до відкриття Тижня української мови

Мета: Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності.

Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою

Ведучий: Добрий день, дорогі друзі!

Ми радо вітаємо всіх на святковій лінійці,яка присвячена тижневі української мови та Дню писемності,яке ми відзначаємо кожного року

9 листопада.

Ведуча: Зі ставлення кожної людини до своєї мови можна цілком точно судити не лише про її культурний рівень, а й про її громадянську позицію.

Ведучий: Справжня любов до країни немислима без любові до своєї мови. Людина - байдужа до рідної мови, шкідлива самою своєю суттю, бо її байдужість до мови пояснюється цілковито байдужістю до минулого, сучасного і майбутнього свого народу.

1 учень: Ось берег мій -

Початок України...

На південь - море,

За плечима - степ...

Стають, здається,

Хвилі на коліна

До ніг землі,

Де хліб святий росте...

2 учень: Це берег мій -

І я помру за нього...

Моє життя

До крапельки віддам,

Щоб скільки світу -

Українцям ноги

В обіймах теплих пестила вода...

3 учень: Тут берег мій -

І кращого не треба...

Шумить над морем

Степова трава,

Милується там степом

Синє небо -

Мій берег є,

Моя земля жива!

4 учень: Це берег мій -

Початок мого світу.

Здавен забутих

Пращурів земля.

Бо тільки тут

Зі мною навіть вітер

Щодня - по-українськи розмовля!

Ведуча: Мова - великий подарунок природи. І у кожного народу вона своя. Нам народ створював мову віками, і витворив одну з найбагатших і найпрекрасніших слов'янських мов.

Ведучий: У світі налічується близько 5 тисяч мов. І серед них - ніби запалена квітка в чудовому букеті - українська.

Ведуча: Її краса, багатство, витонченість і мелодійність визнані віками.

Ведучий: Та найкоштовніший скарб нашого народу, перлина мелодійності мови - українська пісня.

Ведучий: Мова - то цілюще джерело, хто не припаде до нього вустами,той сам всихає від спраги.

Ведуча: Століттями мова народу була тією повноводною рікою, яку ми називаємо поезією.

Читець1: Мова наша, мова -

Мова кольорова,

В ній гроза травнева

Й тиша вечорова.

Мова наша, мова -

Літ минулих повість,

Вічно юна мудрість,

Сива наша совість.

Я без тебе, мово,

Без зерна полова,

Соняшник без сонця,

Без птахів діброва.

Як вогонь у серці,

Я несу в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє.

Читець2: Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур'ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм життям.

Прислухайтесь, як океан співає -

Народ говорить, і любов, і гнів

У тому гомоні морськім. Немає

Мудріших, ніж народ, учителів.

У ньому кожне слово - це перлина,

Це праця, це натхнення, це людина.

Читець3: Спитай себе, дитино, хто ти є,

І в серці обізветься рідна мова,

І в голосі яснім ім'я твоє

Просяє, наче зірка світанкова.

З родинного гнізда, немов пташа,

Ти полетиш, де світу далечизна,

Та в рідній мові буде вся душа

І вся твоя дорога, вся Вітчизна.

У просторах, яким немає меж,

Не згубишся, як на вітрах полова.

Моря перелетиш і не впадеш,

Допоки буде в серці українська мова.

Ведучий: Україна! Цвіте вишневий! Щоб наша мова буяла пишним цвітом, ми присягаємо:

- любити і шанувати рідну мову;

- берегти і збагачувати цей найдорожчий скарб;

- очищувати нашу прекрасну мову від словесного сміття;

- передавати нащадкам наше пісенне диво.

Ведуча: Присягаємо, що ми не будемо останнім поколінням, яке читає "Кобзаря" в оригіналі.

Ведучий: Тож зростайте духовно, друзі! Тягніться до сонця, хай не засохне ваше віття!

Ведуча: Хай живе і милує покоління українська мова!

Випуск газет, присвяченої Дню української писемності та мови; виставка літератури

«Любіть Україну і мову її солов'їну».

Моя Україна - широкі простори,

Поля і левади, долини і гори.

Молитва і пісня і слово натхненне.

З чого почалась Україна для тебе?

З метою залучення учнів до джерел української національної історії та культури, збереження та прищеплення українських традицій, осмислення себе частинкою великого українського народу.

Моя прекрасна

українська мова,

найкраща пісня

в стоголоссі трав...


Тиждень української мови в школі

Мовний конкурс для учнів 8 класу

Мета: розвивати творчі здібності, естетичні смаки, мовлення і мислення учнів; виховувати інтерес до народних традицій, повагу до рідного слова; розвивати чуття слова, виразного читання поезій; цілісне ставлення до її мистецьких надбань.

Обладнання: класна кімната прикрашена квітами, висловами відомих письменників про мову, підготовлені місця та роздатковий матеріал для команд, сигнальні папірці, таблиця результатів.

Хід заходу

Ведучий. Доброго дня, шановні друзі! Раді вітати вас на конкурсно-розважальній програмі для старшокласників «Шануймо рідне слово»

Ведуча.Рідне слово... скільки в тобі чарівних звуків, животворного трепету і вогню! Скільки в тобі материнської лагідності і доброти, мудрості земної, закладеної ще славними предками вільнолюбними! Що може бути дорожчим для людини, як рідне слово?

Ведучий.Як море починається з річки, так українське слово бере початок писемності. Наша слово набирало сили на пергаментах Нестора-Літописця шліфувалося у творах Григорія Сковороди, Івана Котляревського, Тараса Шевченка, удосконалювалася Панасом Мирним, Лесею Українкою та багатьма іншими видатними українськими письменниками.

Ведуча. Тож нехай щире українське слово буде для всіх нас оберегом. Щастя вам, добра, нових здобутків в ім'я України!

Ведучий. Хай же сьогоднішній конкурс відкриє перед нами, юні друзі української мови, мудрість, щедрість, гумор нашого талановитого народу.


Тиждень української мови в школі

Ведуча. Сьогодні учасники конкурсу зможуть не лише показати рівень своєї обізнаності в галузі української мови та літератури, а й виявити кмітливість, дотепність, уміння віршувати.

Перший конкурс «Розминка»

  • Скільки літер в українському алфавіті? (33)
  • Скільки звуків у слові кущ? (4)
  • Що стоїть між небом і землею? (і)
  • Чим закінчується вечір і починається ранок? (р)
  • Від назв яких двох літер стає гаряче? (пе - че)
  • Що треба зробити, щоб майна злетіла? (змінити м та ч)
  • Назвіть самостійні частини мови. (ім., прикм., числ., займ., дієсл., прися.)
  • Назвіть службові частини мови. (сполуч., прийм., частка, вигук)
  • Назвати головні члени речення. (підмет, присудок)
  • Як написати слово робота 5 літерами? (праця)
  • Які займенники заважають машинам їздити по дорозі? (я-ми)
  • Назвати другорядні члени речення. (додаток, означення, обставина)

Текст - підказка «Подорож туристів»

  • туристи вирушають ........ (коли?)(вдосвіта)
  • вони простують ..... (куди?)(вгору)
  • переходять річку ..... (як?)(вбрід)
  • з вершин поглядають .... (куди?)(вниз)
  • потім повертають .... (куди?)(вбік)
  • повертаються сповнені вражень ...... (якою мірою?)(вщерть)
  • згадують літню подорож навіть ...... (коли?)(взимку)

Другий конкурс «Редактор»

Кожна команда отримує текст, у тексті знайти слова, лексичне значення яких не відповідає змістові. Замінити їх синонімами. За правильно відредагований текст команда отримує 5 балів.

Вони перейшли порослий хвойником згірок (горб) й опинилися у фіналі (кінці) вулички. Темінь упала раптово, вона була студена (холодна),


Тиждень української мови в школі

пройнята буревієм (вітром), ледь прогіркла запахом диму, яким десь під рукою (поблизу) обкурювали слід.

Третій конкурс «Запиши із пам'яті»

Ведучий швидко читає слова, команди за обмежений час записують ті, які вдалося запам'ятати. За кожне слово один бал.

Серпанок, веселка, небокрай, берегиня, вірність, водограй, сумління, кохання, суцвіття, марево.

Четвертий конкурс «Асоціації»

Ведуча. Команди отримують слова до яких повинні записати слова - асоціації. За кожне слово один бал.

Наприклад: школа - діти, ялинка - Новий рік.

Село - канікули - клас -

Літо - мелодія - сонце -

Хліб - квітка - сад -

Хмаринка - соловейко - дівчина -

Поки команди готуються звучить пісня ________________________________________________________

П'ятий конкурс «Закінчити прислів'я»

За кожне правильне закінчене прислів'я - один бал.

  • Рідна мова - не полова...(її за вітром не розвієш)
  • Хто мовчить, той ... (двох навчить)
  • Народ скаже, ... (як зав'яже)
  • Бджола жалить жалом, а ... (чоловік словом)
  • Гостре словечко коле ... (сердечко)
  • Людей питай, а ... (свій розум май)
  • Не кажи гоп, ... (доки не перескочиш)
  • Слухай тисячі разів, а ... (говори один раз)


Тиждень української мови в школі

  • Скажи мені, хто твій товариш, тоді ... (я скажу хто ти)
  • Слово до слова - ... (зложиться мова)

Шостий конкурс

1. Хто з українських письменників народився і помер у березні? (Т. Шевченко)

2. Поясність фразеологізм накивати п'ятами (втекти)

3. Випадання одного із звуків при словотворі називають ... (спрощенням)

4. Який займенник немає форми називного відмінка? (себе)

5. Назва тропа, який означає «художнє означення» (епітет)

6. За допомогою яких букв передається м'якість приголосних на письмі? (я, ю, є, ї, ь)

7. Мова однієї особи в художньому творі - це (монолог)

8. Які літери в українській мові завжди позначають два звуки? (ї,щ)

9. Розділ мовознавства, що вивчає правопис слів (орфографія)

10. Хто автор рядків «Як понесе з України у синєє море кров ворожу, отоді я і лани, і гори - все покину...»? (Шевченко)

Сьомий конкурс

1. Як пишеться слово рано-вранці? (через дефіз)

2. Хто автор повісті Микола Джеря? (І. Нечуй-Левицький)

3. Назвіть двоскладові віршові розміри (ямб, хорей)

4. Як іншим словом можна назвати усну народну творчість? (фольклор)

5. Назвіть трискладові віршові розміри (дактиль, амфібрахій, анапест)

6. Яким знаком виділяється пряма мова? (лапками)

7. Хто автор рядків «Рученьки терпнуть, злипаються віченьки» ... (Павло Грабовський)

8. Слова протилежні за значенням, - це ... (антоніми)

9. Скільки всього частин мови? (10)

10. «Надія Коваленко» - яке з цих двох слів є незмінюваним? (Коваленко)


Тиждень української мови в школі

Восьмий конкурс

1. Епос, лірика, драма- це літературні...(Роди)

2. Невеликий алегоричний твір повчального змісту - це (байка).

3. Скільки дефісів у прислівнику віч-на-віч? (2)

4. Яка частина мови відповідає на питання як? Де? Куди? (прислівник)

5. Якого роду іменник депо? (середнього)

6. Хто автор повісті «Захар Беркут»? (Іван Франко)

7. Скільки звуків у слові щастя? (6)

8. До якої відміни належить іменник листоноша? (І)

9.У якому селі народився Шевченко? (Моринці)

10. До якої частини мови належать слова малюючи, читаючи? (дієприслівник)

Дорогі друзі,

ми раді, якщо ви сьогодні отримали задоволення

від програми.

Вивчайте і шануйте надалі рідне слово.

Мова українська - то Шевченка слово,

Лесі Українки і Марка Вовчка.

Мова українська - то дарунок Бога.

Це барвисте слово генія Франка.


Тиждень української мови в школі

Творчий конкурс

«Диво калинове - чари барвінкові»

(на кращу декламацію поезії про мову

між 1 та 2 класами)

Мета. Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності.

Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

Допоки буде в серці

українська мова


Тиждень української мови в школі

Конкурс малюнків

«Українська мова в моєму серці»

З метою залучення учнів до джерел української національної історії та культури, збереження та прищеплення українських традицій, осмислення себе частинкою великого українського народу з 4 по 8 листопада було проведено конкурс малюнків серед учнів 1-4 класів.

Прекрасна українська мово,

Найкраща пісня в стоголоссі трав.

Кохане слово, наше рідне слово,

Яке колись Шевченко покохав.


Тиждень української мови в школі

Інтелектуальний конкурс

«Це мова моя, це мова моєї країни!»

Мета: перевірити рівень засвоєння учнями знань з української мови та літератури; вчити висловлювати й обrрунтовувати свою думку; розвивати пам'ять, мислення, увагу, зв'язне мовлення; виховувати любов до рідної мови, інтерес до навчання, повагу до однокласників.

Хід проведення гри

І. Організаційний момент.

ІІ. Вступне слово ведучого.

Багато є таємниць у світі, і одна з найбільших - це мова. З раннього дитинства й до глибокої старості людина невіддільно пов'язана з мовою, єдиним знаряддям, що підвищує людину над світом, робить її нездоланною в пошуках істини. Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова. Тільки той може осягнути своїм розумом і серцем красу, велич і могутність держави, хто збагнув відтінки й пахощі рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як добрим ім'ям своєї родини. Мов на світі багато, але найріднішою є та, яку ти почув у перші хвилини свого життя.

1 ведучий. Мово рідна. Ти ж, як море, безкрая, могутня, глибока. І котиш хвилі своїх лексиконів, а їм нема кінця-краю. Рідна мова... Вона неповторна, співуча й мелодійна, переткана червоною калиною, барвінком, вишневим цвітом та запашною рутою-м'ятою. Сила слова безмежна. Вона здатна зробити диво. Своє захоплення нев'янучим її цвітінням передав В.Сосюра у вірші "О мова моя»:


Тиждень української мови в школі

О місячне сяйво і спів солов'я,

Півонії, співи, жоржини!

Моря бриліантів, це - мова моя,

Це мова моєї країни.

2 ведучий.Мова - це барвиста квітка, яка прослалася з глибини віків у майбуття. Тримаючись за неї, ми долаємо перепони й круті гори. Рідна мова служить нам завжди. Не можна ходити по рідній землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою, бо шлях до істини й добра, краси й величі лежить через слово:

Тож станем перед Богом на коліна,

Схилимо у шані голови свої,

Щоб наша мова, рідна, солов'їна,

Цвіла, як весняні гаї.

1 ведучий. Сьогодні вашій увазі ми пропонуємо інтелектуальну філологічну гру «Рідне слово», учасниками якої стануть учні 9 клас, але вони мають поділитися на дві команди.

2 ведучий.Це свято має на меті перевірити отримані учнями знання з української мови та літератури. Майже всі конкурси гри мають назви, аналогічні до телевізійного «Щасливого випадку». Представляємо ведучих гри Руденко Яна та Ковбасюк Даша. Починаємо гру. Протягом гри буде працювати компетентне журі в складі : завуча по виховній роботі Іщенко В.П. та вчитель української мови та літератури Березюк Л.В. Учасники гри - учні 9 класу : команда «Кмітливі» та команда «Допитливі».


Тиждень української мови в школі

Перший конкурс «Далі, далі...»

Кожній команді задається серія питань, на які треба відповісти за 1 хвилину. Виграє та з команд, котра за цей час встигне відповісти на більшу частину запитань. Кожна правильна відповідь - 1 бал. Якщо немає відповіді, то говорити «далі».

Запитання для першої команди

1. Державна мова України. (Українська).

2. Найбільша одиниця мови. (Текст).

3. Частина мови про ознаку предмета. (Прикметник).

4.Чим починається діалог? (Тире).

5. Знак у слові з-поміж. (Дефіс).

6. Знак у слові В'ячеслав. (Апостроф).

7. Речення з однією граматичною основою. (Просте).

8. Займенник з однієї букви. (Я).

9. Скільки н у слові незрівнянний? (Два).

10. Складне речення з сурядним сполучником. (Складносурядне).

11. Розділ науки про правопис. (Орфографія).

12. Частина тексту з новою думкою. (Орфографія).

13. Остання буква в слові шістдесят. (Т).

14. Влучний вираз. (Фразеологізм).

15. Стиль художньої літератури. (Художній).

16. Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний).

17. Розмальоване яйце. (П)


Тиждень української мови в школі

Завдання для другої команди

1. Без якої святині зникає народ? (Без мови).

2. Найменша одиниця мови. (Звук).

3. Частина мови «сьогодні». (Прислівник).

4. Знак у кінці розповідного речення. (Крапка).

5.У що береться пряма мова? (У лапки).

6. Буква без звука. (М'який знак).

7. Знак у слові пів-Європи. (Дефіс).

8. Стиль у науці. (Науковий).

9. Частина слова, що змінюється. (Закінчення).

10. Речення без другорядних членів. (Непоширене).

11. Частина мови про кількість предметів. (Числівник).

12. Складне речення з підрядним сполучником. (Складнопідрядне).

13. Розділ науки про звуки мови. (Фонетика).

14. Остання буква в слові п'ятдесят. (Т).

15. Речення з двома і більше граматичними основами. (Складне).

16. Правила спілкування.(Етикет).

17. Розмова двох осіб. (Діалог).

Підсумки журі.__________________________________

Другий конкурс «Заморочки з бочки»

Ведучий звертається до глядачів: «Яку фразу найчастіше говорять учні на уроках?» (Не знаю). Правильно. Тому зараз пропоную вам заморочити собі голови і сказати, як колись Архімед: «Евріка! Я знаю!». «Заморочки з бочки!» Бочку в студію. Капітани запрошуються на сцену і по черзі виймають по три номерки з написаними на них завданнями. За кожну правильну відповідь - 1 бал.

Завдання № 1. Чому пів'яблука пишеться з апострофом, пів-Ялти через дефіс, а півозера разом? (Правила написання пів-, напів- зі словами).

Завдання № 2. За допомогою яких трьох займенників можна зробити руки чистими? (Ви-ми-ти).


Тиждень української мови в школі

Завдання № 3. Який прикметник називає ознаку білої хустки, намоченої в Чорному морі? (Мокра хустка),

Завдання № 4. Який голос буває з дорогої матерії? (Бархатний).

Завдання № 5. Назвіть якісні прикметники, що означають «смак» долі, усмішки. (Гірка (доля), кисла (усмішка) ).

Завдання № 6. Назвіть якісний прикметник, що показує ознаку бочки, в яку не можна налити воду. (Повна бочка).

Підсумки журі.____________________________________________

Третій конкурс «Темна конячка»

Ведучий звертається до глядачів. За цитатою треба з'ясувати, про кого йде мова.

«Він свідомо обрав своїм кабінетом цілий світ, при обмірковуванні його творів присутні були і небо над головою, і журавлі, і лелеки, і тополі, й озера, і ліси, і тверда земля під ногами, а головне - люди. На жаль, за життя не надруковано було жодного твору. Але його поезії, притчі швидко по ширювались по Україні вустами народу». (Григорій Сковорода).

«У побуті був скромним, невибагливим, жив просто. В особистому житті не був щасливим, у коханні не знав взаємності. Його часто відвідували друзі, приймав він завжди гостинно.


Тиждень української мови в школі

І його запрошували охоче, бо мав хист незрівнянного оповідача. Де він, там влучний анекдот, веселощі, жарти, прислів'я - одне слово, він був душею товариства». (І.П.Котляревський).

А зараз питання до команд. Запитання команді № 1.

«Пізно вночі вертався я того дня додому. Стомлений, а заснути не міг, бо чорні думи облягали душу... Сплюндровано Січ, потоптано запорозьку Трою, народ стогне в кріпацькому ярмі, українську культуру знівечено. Як зарадити лихові? Невже народ з 

такою багатою душею так і лишиться безсловесним? Не бути цьому! Українське слово має пролунати гідно, дуже, на весь світ». Який твір вийшов з-під пера І.П.Котляревського? («Енеїда»).

Запитання команді № 2.

«Перед Котляревським постало питання: якою мовою писати «Енеїду»? Чи можна і далі про життя народу писати мертвою книжною мовою? Іван Петрович зробив вибір і почав писати іншою мовою!» Що це була за мова, як вона називалася? (Мужича, тобто народна мова).

Питання команді № 1.

Ні в чим Юнони не просив,

Но гірш за все їй не любився,

Що, бачиш, в Трої народився

І мамою Венеру звав;

І що його покійний дядько,

Паріс, Пріамове дитятко,

Путівочку Венері дав.

Хто це? (Еней).

Питання команді № 2.


Тиждень української мови в школі

Хоть молоді були та гожі,

І кріпкі, храбрі, як харциз.

В них кров текла хоть не троянська,

Якась чужая - бусурманська.

Та в службі вірні козаки,

До бою їх спіткав прасунок,

Пішли к Енею на вербунок,

Були ж обидва земляки.

Хто це? (Низ та Евріал).

Конкурс «Ти - мені, я - тобі»

Ведучий. Кожна команда підготувала вдома для суперників по два запитання з мови. Отож першою виступає у боротьбу команда № 1. Капітан називає підряд два заготовлених питання,на які повинні одразу дати відповіді суперники, потім свої запитання задає команда № 2. За кожну правильну відповідь - 1 бал.

Підсумки журі._____________________

П'ятий конкурс «Прямо та влучно»

Ведучий. Мабуть, хоч раз прослухавши цікавого співбесідника, ви ловили себе на думці, як доречно він вживає у спілкуванні влучні, крилаті вислови народнорозмовної мови, як приємно стає на душі від враження, що людина так майстерно володіє рідною мовою. Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. І називаються вони фразеологізмами, якнайяскравіше виражають національний характер мови. І горе тому, хто ці вислови розуміє буквально: «Зарубай собі на носі» - уявили!? Тому-то й наступний наш конкурс - «Прямо та влучно». Те, що вони покажуть буквально, команди повинні назвати фразеологізмом влучно. Увага!


Тиждень української мови в школі

Кожна правильна відповідь - 1 бал.

Відбувається конкурс.

Ведучий. Слово надається журі. Напруження зростає, лідером, таким чином, стала команда « Допитливі» . Тому останній конкурс - «Гонка за лідером!»

Шостий конкурс «Гонка за лідером»

Ведучий. Виконується аналогічно до конкурсу «Далі...Далі». За правильну відповідь - 1 бал.

Питання для команди № 1.

1. Народне оповідання про дійсні події. (Переказ).

2. Додайте: «Мені тринадцятий ...» (Минало).

3. Народні пісні про Різдво. (Колядки).

4. Автор «Заповіту». (Т.Г.Шевченко).

5. Хто плакав у Путивлі? (Ярославна).

6. Автор «Енеїди». (І.П.Котляревський).

7. Дяки, що мандрували. (Мандрівні).

8. Найдавніші пам'ятки світської літератури. (Літописи).

9. Найвидатніший український полеміст XVII століття. (Іван Вишенський).

10. Автор «Саду божественних пісень». (Г.С.Сковорода).

11. Нова українська література почалася з виходу в світ. («Енеїди»).

12. Жанр «Енеїди». (Бурлескно-травестійна ліро-епічна поема).

13. Поезія про особисте. (Інтимна).

14. Хто парубок моторний? (Еней).

15. Найбільший прозовий твір. (Роман).


Тиждень української мови в школі

Питання для команди № 2.

1. Народне оповідання про фантастичні події. (Легенда).

2. Додайте: «Вечір проти... . (Івана Купала).

3. Народні пісні про весну. (Веснянки).

4. Виконавці дум. (Кобзарі).

5. Головний персонаж «Сто тисяч». ( Герасим Калитка).

6. Вірш без рими. (Білий).

7. Твір для театру. (П'єса).

8. Центральний образ «Слова про похід Ігорів». (Руська земля).

9. Автор «Послання до єпископів». (Іван Вишенський).

10. Автор «Бджола і Шершень». (Г.С.Сковорода).

11. Звідки родом І.П.Котляревський? (З Полтави).

12. Яким твором римського класика скористався І.П.Котляревський? (Вергілій «Енеїда»).

13. Поезія про природу. (Пейзажна).

14. Хто має щастя в І.Багряного? (Сміливі).

15. Поезія про птахів у Василя Симоненка. («Лебеді материнства»).

Журі підбиває підсумки конкурсу «Гонка за лідером», а потім оголошуються підсумки всієї гри.

Нагородження переможців.

Заключне слово вчителя.

РІДНЕ СЛОВО МОЄ, НЕ МОВЧИ


Тиждень української мови в школі

Організація конкурсу проектів,

присвячених

українській мові та писемності.

Одним із найперспективніших методів навчання вважають метод проектів. Він створює умови для творчої самореалізації учнів, підвищує мотивацію до навчання, сприяє розвитку інтелектуальних здібностей. Учні набувають досвіду розв'язання проблем майбутнього самостійного життя, які вони проектують у навчанні.

Метод проектів не є принципово новим у світовій педагогіці. Він виник у 20-ті роки минулого століття в США (його називали також методом проблем). Навчальне проектування - це комплекс пошукових, дослідницьких, розрахункових, графічних та письмових видів робіт, що виконуються учнями самостійно (в парах, групах, індивідуально) з метою практичного чи теоретичного вирішення значущої проблеми. Її розв'язання передбачає використання різних методів і засобів навчання та інтегрованих знань з різних галузей науки, техніки, творчості.

Завдання проекту не тільки в тому, щоб виконати якусь корисну роботу, а й у тому, щоб на цій роботі розширити свій світогляд, набути теоретичних знань. У основі проектної технології лежить розвиток пізнавальної та дослідницької діяльності учнів, уміння конструювати свої зання, орієнтуватися в інформаційному просторі, розвивати творчі здібності. Традиційний зв'язок «учитель-учень" змінюється на «учень-учитель". Особливого значення набуває залучення школяра до процесу пошуку. Цінною є співпраця між учнями та вчителем. Важливим є не лише результат, а й процес досягнення результату.


Тиждень української мови в школі

«Вслухаймося в слова чарівні мови»,- під таким гаслом з 4 до 7 листопада проходив у Родниківській загальноосвітній школі І-III ступенів конкурс проектів, присвячених українській мові та писемності. Всією шкільною спільнотою ми склали шану рідній мові. Від серця до серця пройшла чарівність, милозвучність, багатство материнської мови - української. Вона виконує націєтворчу функцію: соціалізація людини відбувається в атмосфері (аурі) національної мови.

«Нації вмирають не від інфаркту - спочатку в них відбирають мову»,- ці потужні слова Ліни Костенко ще раз переосмислили учні. Протягом тижня кабінет української мови був переповнений учнями 7-9 класів , всі намагалися представити на загальний огляд свої проекти , але були відзначені найкращі . Старшокласники зрозуміли, який внесок у розвиток української мови та літератури зробили українські мовознавці.

Кожен учасник заходу, що проходив, залишився задоволеним своєю працею, а всі, хто були присутніми, дізналися багато цікавого та оцінили значення рідної мови для українського народу.

Не замовкай ніколи, рідне слово,

Іскрися жартом, піснею злітай.

Над нами квітни завжди веселково,

Щоб сяяв щастям український край.


Тиждень української мови в школі

Інтелектуальний конкурс

«ЮНІ ЗНАВЦІ РІДНОЇ МОВИ»

між 5-6 класами

Мета:виховувати в учнів любов та повагу до української мови,

бажання вивчати, розмовляти та спілкуватися рідною

мовою; розвивати мовлення учнів, їхні творчі здібності

і формувати мовну культуру учнів.

Обладнання: класна кімната святково прикрашена плакатами та

крилатими висловами про мову.

Ведучий:

Мова - це великий дар природи. У світі налічується близько 3 тисяч мов. І у кожного народу вона своя. І серед них - ніби запашна квітка в чудовому букеті - українська мова.

Учень . Слово - це те, що дає можливість висловити свої почуття, думки. Наша мова - українська, тому що наша земля - Україна. Мова живе в піснях, переказах, легендах, в історії нашій і сьогоденні. З великою любов`ю і так просто і зворушливо Т.Г. Шевченко написав про це:

Ну що б, здавалося слова...

Слова та голос - більш нічого,

А серце б'ється - ожива,

Як їх почує!

Учениця. Слово Тараса Григоровича Шевченка підхопили справжні сини та дочки українського народу, відшліфували, збагатили та принесли в духовну скарбницю країни. Нам відомі імена Марка Вовчка, Лесі Українки, Івана Франка, Василя Стуса, Ліни Костенко та багатьох інших письменників, які своєю творчістю виборювали право на існування української мови.


Тиждень української мови в школі

Учень Більшість молодих людей розмовляють, користуючись жаргонами або ненормативною лексикою. Я вважаю, що це ненормально. Для чого нам, українцям, російські і англійські лексеми?

Треба все зробити для того, щоб авторитетом для молоді були не чужоземці "зірки", актори різних серіалів. Не треба вважати своє, українське, непристижним і меншовартісним.

Учень . Відроджуючи українську державність, ми хочемо, щоб наша мова сяяла в сузір'ї інших мов.

Мово моя українська -

Батьківська, материнська.

Рідна мені до болю,--

Дужий я із тобою.

( В. Бичко)

Учениця . Слово надто багато важить в житті. Воно може впливати на долю, воно змінює настрій, робить людину щасливою або розгубленою. Прикро, коли чуєш, як часом люди спотворюють нашу мова такими словами, яких не знайдеш у жодному словнику. Слушно згадати слова Максима Тадейовича Рильського:

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову.

Пильно й ненастанно.

Політь бур'ян.

Чистіше від сльози вона хай буде!

Учень. Що дає кожному з нас мова?

З народження - спілкування з родиною, у старшому віці - це потужний канал інформації. А ще - розмаїтний світ почуттів та емоцій, моральних оцінок і переживань. Мова є засобом саморозвитку й самовираження особистості. Те, як людина говорить, створює образ її душі та інтелекту, вихованості. Заговорить людина - і вияивить не тільки рівень освіченості, а й міру вихованості, гостроту розуму, образність уяви.


Тиждень української мови в школі

Учениця. Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не вартий уваги і поваги. Мова служить нам завжди. Щирими

словами ми звіряємося у дружбі, словами ніжними відкриваємо серце коханій людині. Не можна жити на Україні, не зачаровуючись рідною мовою, не знаючи і не вивчаючи її. Мова виткана і чарівною калиною, і синім барвінком, і вищневим цвітом та запашною рутою-м'тою. Відомий поет і композитор Юрій Рибчинський писав про мову:

Мова наша, мова -

Мова кольорова -

В ній гроза травнева,

Й тиша вечорова ...

Учениця. Пишаюся тим, що я українка. Люблю й ціную рідну мову. Але розумію, що цього замало. Треба ще багато в житті зробити для її піднесення. Тому саме на нас, молоді, лежить відповідальність подбати про рідну мову, допомогти їй розвиватися, бо саме нам випала велична місія підняти Україну до світових вершин, вивести її шляхом незалежності у число могутніх країн.

Учениця. Українську мову, чудову, глибинну, немов гостру зброю, і дав нам народ. Наше завдання - пильно берегти й збагачувати її склад, вивчати з ранніх літ. Куди б не закинула доля, пам'ятаймо рідну українську мову. Кожному українцеві, кожній людині, яка живе в нашій державі, працює чи навчається потрібно вивчати свою мову.

Вивчайте мову українську

Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

Прекрасну, милу і чудову,

Як материнську пісню колискову. ( А. Каніщенко)

Учень. Мова народу - найкращий цвіт, що ніколи не в'яне, а вічно живе, розвивається. Тож бережімо рідну мову, шануймо і розвиваймо, дбаймо про її чистоту і красу, намагаймося говорити один одному лише добрі слова, тоді й світ навколо стане кращим, добрішим. Пам'ятаймо слова


Тиждень української мови в школі

В.Сухомлинського : " Мова - то цілюща народне джерело, і хто не припаде до ньго вустами, той сам всихає від спраги".

Любіть свою мову й ніколи

Її не забудьте в житті,

Вона - як зоря пурпурова,

Що сяє з небесних висот,

І там, де звучить рідна мова,

Живе український народ.

Слово вчителя. Запрошуємо присутніх прийняти участь

у конкурсі: " Найкращий знавець української

мови". Ми були б дуже раді, якби від сьогодні ви

залишили у своєму серці краплину любові до

рідної мови..

Гра "Одним словом"

( За правильну відповідь - 1 бал )

· Основна лексична одиниця.

( Слово)

2. Наука про словниковий склад мови.

( Лексикологія)

· Антонім іменника експорт.

( Імпорт)

· Відступ у першому рядку тексту.

( Абзац)

· Неозначена форма дієслова.

( Інфінітив )

· Синонім іменника гроно.

( Кетяг )

· Незмінна частина мови, що виражає почуття, не називаючиїх.

( Вигук )

· Текст, написаний автором від руки.

( Рукопис )

9. Різновид літературної мови, що обслуговує певну сферу

суспільної діяльності мовців.

( Стиль )


Тиждень української мови в школі

· Документ, що підтверджує певні дії, які мали місце між

двома особами чи осбою та установою.

( Розписка )

· Той, хто любить свою Батбківщину.

( Патріот )

· Документ, який сповіщає, повідомляє про щось.

( Оголошення )

· Документ, у якому дається оцінка ділових і моральних

якостей людини.

( Характеристика )

· Чуже мовлення, передане дослівно.

( Пряма мова )

· Займенник, який не має називного відмінка.

( Себе )

· Без якої святині зникає народ?

( Без мови )

Гра "Фразеологізм"

( По 1 балу за кожний дібраний приклад )

Язик - язик до Києва доведе, прикусити язика, ковтнути язик,

розпустити язика, молоти язиком, висолопити язика,

язик як лопата, вигострити язика, тримати язик за

зубами, ледве язиком повертає, чесати язика.

Продовжіть прислів'я та приказки

( За правильну відповідь 1 бал )

· Не все,що знаєте... ( треба говорити ).

· Яка головонька... ( така й розмовонька ).

· Умієш говорити... ( умій і слухати ).

· Більше діла... ( менше слів ).

· Гостре словечко... ( коле сердечео ).

· Слово - не горобець... ( вилетить - не впіймаєш ).

· Дав слово -- держись... ( не дав - кріпись ).

· Слово - не полова... ( язик не помело ).

· Говори мало... ( слухай багато ).


Тиждень української мови в школі

10.Мудрий не все каже, що знає... ( а дурний не все знає, що

каже ).

· Що маєш казати... ( наперед обміркуй ).

· Добре слово... ( краще за гроші ).

· Слово до слова... ( зложиться мова ).

Конкурс поезії про рідну мову

Завдання. Виразно прочитати поетичні твори про рідну мову.

( Максимальна кількість - 5 балів )

Поясніть правила мовного етикету

( За правильну відповідь -- 1 бал )

· Хліб - сіль їж, а правду ріж.

· Треба знати, де що сказати.

· Бережи хліб на обід, а слово на відповідь.

· Не хочеш почути дурних слів, не кажи їх сам.

· Погане слово проковтни.

· Всякому слову свій час.

· Ласкаве сонце, як день ясний.

· Словами туди і сюди, а справами нікуди.

· Все хіхоньки та хахоньки, а роботи ні капельки.

· На словах герой, а на ділі жаби боїться.

11. Де слова з ділом розходяться,там непорядки водяться.

( Підведення підсумків. Визначення найкращого знавця

української мови )


Тиждень української мови в школі

Проведення

І етапу XIVМіжнародного конкурсу знавців української мови ім. Петра Яцика

На виконання наказу Департаменту освіти і науки від 17 жовтня 2013 року № 561 «Про проведення XIV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика» та з метою утвердження статусу української мови як державної, піднесення її престижу, виховання у молодого покоління українців поваги до мови свого народу.

Провести перший (шкільний) етап XIV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика 9 листопада 2013 року в усіх загальноосвітніх навчальних закладах.

Яка гучна і величава,

Як України в світі слава!

Яка до болю рідна й мила!

О мово, ти мене зростила


Тиждень української мови в школі

Конкурс на кращого читця-декламатора

«Лунай, величне наше слово»

Українці - щасливі люди... Саме так можна стверджувати про народ, який дав світовій культурі таких великих письменників та поетів як Григорій Сковорода, Іван Котляревський, Тарас Шевченко, Леся Українка, Михайло Коцюбинський, Іван Франко та багатьох інших. Вірші, повісті, романи, створені видатними українцями, від початку свого написання хвилюють людські розум та душі, формують світогляд нації.

В конкурсі на кращого читця поезій українських поетів, а також поезій, складених учнями, який проводився, звучали вірші, в яких прославлялась рідна мова, її багатство і краса. Активну участь у конкурсі взяли учні 5-7 класів .

Ну що б, здавалося, слова ...

Слова та голос - більш нічого,

А серце б'ється, - ожива

Я к їх почує!


Тиждень української мови в школі

Організація

написання Всеукраїнського радіодиктанту національної єдності

Мова - це серце нації і канва, на якій народ вишиває узори свого буття. Мова - це особистість, вона має обличчя, свій характер, темперамент, свою культуру, мораль, честь і гідність, своє минуле і майбутнє. Мова - це невичерпна духовна скарбниця, до якої народ безперервно докладає свій досвід, розум і почуття.

9 листопада у нашій державі відзначатимуть День української писемності та мови. Напередодні цієї дати, 8 листопада, департамент освіти і науки облдержадміністрації організовують написання радіодиктанту.Учні нашої школи також долучились до цієї акції і написали свій радіодиктант у школі для піднесення статусу української мови, її престижу, підвищення рівня мовної освіти й культури громадськості, удосконалення навиків майстерного володіння словом.

Говоріть про любов і про віру у щастя,

Уникайте мовчання, нудьги і ниття,

Говоріть, хай в розмові слова веселяться,

Говоріть і продовжуйте мові життя.

Родниківська ЗОШI-III ст

Тиждень української мови в школі

«Вертайся, рідна мово, у серце народу, у душу Вкраїни»

(година національного виховання, присвячена дню української писемності та мови)

Мета. Виховувати почуття глибокої любові до мови, свого роду. Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава.

Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності.

Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

Форма проведення. Виховний захід з елементами довідок, повідомлень, мультимедійної презентації усного журналу

«Мово наша рідна, йди широким кроком

Впевнено і гордо в світле майбуття.

Не лякайся, мила, цих тривожних років.

Ти для нас - єдина і на все життя»

Святково прикрашена зал

(На фоні музичного супроводу звучить вірш )

Мова українська - то Шевченка слово,

Лесі Українки і Марка Вовчка.

Мова українська - то дарунок Бога.

Це барвисте слово генія Франка.

Мова українська - це і степ широкий,

Це сади вишневі і гаї, ліси.

Мова українська - океан глибокий

Мудрості народу - вічної краси.

Родниківська ЗОШI-III ст

Тиждень української мови в школі

Мова українська - це велика сила,

Прадідів великих, це духовний світ.

Це борців безстрашних братськії могили,

Голод смертоносний і жорстокий гніт.

Мова українська - берегиня наша,

Пісня материнська, голос немовлят.

Мова українська - це достатку чаша

І найбільше свято із відомих свят.

Мово наша рідна, йди широким кроком

Впевнено і гордо в світле майбуття.

Не лякайся, мила, цих тривожних років.

Ти для нас - єдина і на все життя.

Ведучий: 6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: "На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю:

"Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам'яті Преподобного Нестора Літописця" та традиційно в Україні проводити конкурс імені Петра Яцика .

"Я був, є і залишатимусь українцем", - завжди наголошував Петро Яцик, живучи далеко від України в Канаді.

Ведучий: Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова. Корені українського слова проросли з найдавніших діалектів праслов'янських племен, рясними пагонами розвинулися в часи Давньоруської держави. Древнє слово квітами-перлами розцвітало у найдавніших пам'ятках культури Київської Русі, у полемічних творах, у красному письменстві різних часів.

Ведучий: Сьогодні наше свято - це свято української мови та писемності. З часу винайдення писемності фактично почався період документальної історії


Тиждень української мови в школі

людства, тому стало можливим не тільки передавати мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі.

Ведучий: Першим до нас приходить слово... З колисковою материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою. "Мама, тато, баба" - лепече дитина. А потім знання зі словесності поширюються. Дитина спинається на ноги, пізнає за день десятки нових слів, звучних та красивих: сонечко, квітка, вода, трава... Світ - мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова. Отже, словесність - початок усіх наук. Вона джерело, звідки починається струмок, який ширшає, набирає сили і розливається могутньою рікою. Адже, слово до слова - зложиться мова!..

Ведучий: Багата і милозвучна наша рідна українська мова. Нею можна передати найтонші відтінки думок і почуттів.Та розмовляючи щодня вдома, у школі, на вулиці, ви іноді й не замислюєтесь над особливостями, відтінками слів, доцільністю вживання їх...Сприймаєте слова, як щось звичайне, само собою зрозуміле.

Ведуча: А тим часом мова - одне із багатьох див, створених людьми. Вона віддзеркалює душу народу, його історію. У нашій мові є чимало захоплюючого й дивовижного...

Ведучий: І гортаючи сторінки сьогоднішнього усного журналу, ви дізнаєтеся про витоки нашої мови, її місце серед інших слов'янських мов, почуєте щирі слова любові й вдячності до неї.

Сторінка перша "Ми є діти українські"

1-й учень

Ми є діти українські,

Хлопці та дівчата.

Рідний край наш - Україна,

Красна та багата.


Тиждень української мови в школі

2-й учень

Рідне небо, ясне сонце,

Місяць, зорі срібні,

Рідний народ - українці,

Всі до нас подібні.

3-й учень

Рідна віра - Свята Трійця

І Пречиста Мати.

Рідна мова - нею вчились

Бога прославляти.

4-й учень

Присягаєм наш край рідний

Над усе любити,

Рідний народ шанувати

І для нього жити.

5-й учень

Присягаєм рідну віру

Завжди визнавати,

Говорить по-українськи,

Молитись, співати.

6-й учень

Що нам рідне, те нам буде

І красне, і гоже -

Присягаєм, що так буде,

Поможи нам, Боже!

Ведучий

Щасливі ми, що народились і живемо на такій чудовій землі - багатій і мальовничій Україні. Україна! В одному тільки слові бринить музика. Україна - це тихі води, ясні зорі, зелені сади, лани золотої пшениці. А найбільший її скарб - мова.


Тиждень української мови в школі

Сторінка друга "Мова наша калинова, мова наша солов'їна"

1-й учень

Ой, яка чудова українська мова!

Де береться все це, звідкіля і як?

Є в неї ліс, лісочок, пуща, гай, діброва,

Бір, перелісок, чорноліс. Є іше й байрак!

І така розкішна і гнучка, як мрія!

2-й учень.

Мова! А що таке мова? Народ говорить, що "слово до слова - зложиться мова". Т. Г. Шевченко ось як про неї каже:

Ну що б, здавалося, слова ...

Слова та голос - більш нічого,

А серце б'ється, - ожива

Я к їх почує!

3-й учень

Ти ось послухай, як чудово

Звучить українська рідна мова.

Яка співуча й мелодійна,

Як пісня мамина спокійна!

4-й учень

Яка гучна і величава,

Як України в світі слава!

Яка до болю рідна й мила!

О мово, ти мене зростила

5-й учень

В Україні, в ріднім краї -

Де сонце, як окраєць хліба сяє,

Де золотом пшениця родить,

Де п'є з Дніпра веселка воду,

Де на оспіваних просторах

Замріяні сади цвітуть.


Тиждень української мови в школі

Мово рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

Тільки камінь має.

6-й учень

Як ту мову можна забути,

Котрою учила

Нас усіх ненька говорити,

Ненька наша мила?

Сторінка третя "З історії виникнення слов'янської писемності"

Ведуча № 1

Виникнення письма має надзвичайно важливе значення в історії будь-якого народу. Проблема виникнення письма у східних слов'ян дуже складна і досі не вирішена. Упродовж віків учених цікавлять питання: коли і як народилася слов'янська писемність, слов'янська абетка і чи мали наші предки до цього якісь інші писемні знаки?

Ведучий№ 2

Довгий час побутувала думка, що наша писемність з'явилася лише після хрещення Русі, коли з Візантії та Болгарії привезли на Русь богослужебні книги. Проте у багатьох місцях, де мешкали наші пращури, археологи знаходили на кам'яних плитах, амфорах тощо таємничі, незрозумілі знаки.

Ведуча №2

Перший історик давньої слов'янської писемності, болгарський учений чернець Чорноризець Храбр розповідає про два етапи розвитку слов'янського письма. Перший, коли слов'яни були ще язичниками і користувалися "чертами і рєзами". Другий етап - після прийняття християнства, коли вони почали писати римськими й грецькими письменами.


Тиждень української мови в школі

Ведучий №3

І так було до того часу, поки великими просвітителями слов'ян - братами Кирилом і Мефодієм - не був створений алфавіт.

863року Візантійський імператор Михайло послав Кирила і Мефодія до Моравії, де церковну службу повинні були вести слов'янською мовою, і князь Ростислав просив надіслати "навчателя, який би пояснив мовою нашою християнську віру"

Ведуча №4

Відповідь Кирила знаходимо у "Життях Кирила і Мефодія": "Немічний я тілом і хворий. Але з радістю піду в Моравську землю, якщо не мають вони абетки своєї мови. Бо просвіщати народ без письмен його мови однаково, що намагатися писати на воді!".

Ведучий №4

Нам відомо про два види письма: глаголиця і кирилиця. Кириличний алфавіт з XI ст. широко застосовувався в духовній і світській літературі. У середині XVI ст. у східних слов'ян виникає друкарство та алфавіт, створений з окремими змінами на основі півуставного письма.

Ведучий

Від давньоруського періоду його успадкували всі три слов'янські народи: український, російський, білоруський. У 1708р. за реформою, проведеною Петром І, старий друкарський шрифт було замінено у світській літературі гражданським. З XVIII ст. гражданський шрифт поширився в Україні. Кирилиця лежить і нині в основі нашого алфавіту.

Ведуча № 5

Існує два погляди на зародження і розвиток української мови як окремої слов'янської:

  • тo вона виникла після розпаду давньоруської мови у ХІУст.;
  • тo безпосереднім джерелом української, як і інших слов'янських мов, вважається праслов'янська мова, розпад якої почався у VII ст.


Тиждень української мови в школі

Ведучий№ 6

Учені вважають, що автори трипільських написів - пелазги - найдав-ніші племена, які жили на території України, мали свою звуко-буквенну азбуку, яку можна вважати першою у світі. З II тисячоліття до н.е., на

думку істориків, пелазги почали еміграцію на південь, до Італії та Малої Азії, куди занесли свою азбуку.

7-й учень.

В Італії нащадками пелазийських племен були етруски, відомі високим рівнем розвитку культури й писемності. З цього випливає, що українська писемність походить не з кирилиці, а її витоки сягають періоду II тисячоліття до н.е. Давню грецьку абетку, яку використали Кирило і Мефодій у створенні кирилиці, елліни одержали від пелазгів.

8-й учень.

Сучасна українська літературна мова пов'язує свою історію з конкретною датою - виданням "Енеїди" Котляревського 1798 року. Знаменита поема стала першим друкованим твором, написаним живою народною мовою.

9-й учень.

Калиновою, солов'їною називали українську мову поети. Це неповторна мова Т. Шевченка та І. Франка, Лесі Українки і М. Коцюбинського, П. Тичини і В. Сосюри, М. Рильського та інших представників красного письменства.

10-й учень.

Та судилась нашій мові страдницька, як і самому народові, доля, всу-ціль кривава історія, яка тягнеться з глибин століть - від тих часів, коли московські князі перехопили від золотоординських ханів варварський принцип винищення людей, і аж до наших днів, коли "кремлівські мрійники" віддали в жертву безцінний скарб українського народу - мову.


Тиждень української мови в школі

Сторінка четверта "Скорботний шлях української мови"

11-й учень.

Коли зникає народна мова, народу нема більше... Доки жива мова в устах народу, доти живий і народ. І нема насильства нестерпнішого, як те, що хоче відняти в народу спадщину, створену багатьма поколіннями його... предків (К. Ушинський).

На фоні мелодії учні зачитують одну з дат у скорботному календарі української мови.

1-й учень. 1654 рік. Після Переяславської Ради цар Олексій Михайлович проявив до України ставлення як до завойованої території. Духовні книги, видрукувані в Україні, підлягали знищенню.

2-й учень. 1660 рік - на церковному соборі у Москві україноненависниками піддано анафемі всі українські книги.

3-й учень. 1685 рік. Українську церкву ліквідовано як самостійну і віддано під диктат Московського патріарху.

4-й учень. 1720 рік. Російський цар Петро І заборонив друкувати книги українською мовою.

5-й учень. 1769 рік. Видано розпорядження російської церкви про вилучення у населення України українських букварів та церковних книг українською мовою.

6-й учень. 1775 рік. Зруйновано Запорозьку Січ і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.

7-й учень. 1863 рік. Указ міністра Валуева про заборону видання книжок українською мовою.


Тиждень української мови в школі

8-й учень. 1876 рік. Указ царя Олександра 11 про заборону друку-вання нот українських пісень.

9-й учень. 1884 рік. Закрито всі українські театри.

10-й учень. 1914 рік. Цар Микола II ліквідує українську пресу.

(Музика замовкає. Із глибини сцени виходить дівчина із запаленою свічкою, читає "Молитву" Ольги Яворської . У кожного в руках горить свічка).

Молитва

Гріховний світ вирує неспроста ,

Підступний демон, що керує нами,

Та піднімається нетлінно над віками

Велична постать вічного Христа.

О Господи ! Знайди нас всіх, знайди,

Бо ми блукаєм хащами ще й нині,

Прости гріхи й провини безневинні,

І до спасіння всіх нас поведи.

О Господи ! Зціли нас всіх, зціли,

Всели в серця неопалиму мрію,

Щоб ми, пізнавши віру і надію,

Жорстокий світ добром перемогли.

Моя прекрасна українська мово,

Найкраща пісня в стоголоссі трав.

Кохане слово, наше рідне слово,

Яке колись Шевченко покохав.

Ти все знесла насмішки і зневаги,

Бездушну гру ворожих лжеідей,

Та сповнена любові і відваги

З-за грат летіла птахом до людей.


Тиждень української мови в школі

Ти наш вогонь на темнім полі битви,

Невинна кров пролита в боротьбі.

Тебе вкладаєм тихо до молитви

І за спасіння дякуєм тобі.

Сторінка п'ята "О, мово, ти мене зростила!"

1 2-й учень

Наша мова калинова

І ласкава, і медова,

І багата, і небідна -

От що мова наша рідна.

13-й учень

Мово рідна! Колискова!

Материнська рідна мова!

Мово сили й красоти -

Гей, яка ж прекрасна ти!

14-й учень

Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня линеш, рідне слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана, материнська мова!

15-й учень

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її, вічно живу і нову, І

мову її солов'їну.

16-й учень

Рідна мово материнська,

Ти - душа народу,

Будь від роду і до роду,

Рідна мово материнська!


Тиждень української мови в школі

Ведучий.№ 1

Шановні присутні в залі ! Ми живемо на чудовій, багатій, мальовничій землі - на нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки, тут коріння роду українського, що сягає сивої давнини. І негоже, просто соромно бути поганими нащадками у таких великих і славних батьків.

Ведуча. № 2

Людині визначено Богом місце народження, країна, небо ; вона не може нічого того поміняти, як не може поміняти саму себе. А якщо щось із того призначеного їй, поміняє, то не на краще, бо чуже ніколи не буває кращим. І куди б ти не пішов - твоя Батьківщина, земля твоя, твоя мова, твій народ завжди будуть з тобою.

Говоріть, як колись вас навчала матуся,

Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,

Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,

Не тримайте слова, віддавайте комусь.

Щиро так, м'яко так, починайте казати,

Як воліла б відкритись ваша душа.

Може хочеться їй у словах політати

Привітати когось, а чи дать відкоша.

Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,

Кожне з них, лиш торкни, - як струна, виграва,

Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші -

Мелодійні, дзвінкі, українські слова.

Говоріть про любов і про віру у щастя,

Уникайте мовчання, нудьги і ниття,

Говоріть, хай в розмові слова веселяться,

Говоріть і продовжуйте мові життя.

(Олесь Лупій "Говоріть")


Тиждень української мови в школі

Ведучий:№ 1

Шановні друзі, наше свято добігло кінця. Ми щиро дякуємо, що ви були разом з нами.

Ведуча: №2

І ми віримо, що наша українська мова буде рости і розквітати разом із вами. Бажаємо всім присутнім досягти високих вершин у пізнанні української мови.

Ведучий: № 1

Тож ми не прощаємося. А говоримо: до побачення!(всі разом)

Вишиванка - символ Батьківщини


Тиждень української мови в школі

Учні  взяли участь в загальношкільній акції "Вишиванка - символ Батьківщини".

Вони з гордістю та пошаною упродовж п'яти днів ( з 4 по 8 листопада )

приходили до школи одягнені у національний одяг.

Звісно, вишите вбрання ще не робить людей патріотами.

Однак якщо дітей змалку привчати пишатися рідним, то і надалі вони з гордістю представлятимуть нашу славну Україну. По закінченні акції було зроблено виставку з фотографій школярів у вишиванках.

Вишиванка - символ Батьківщини,

Дзеркало народної душі,

В колисанці купані хвилини,

Світло і тривоги у вірші.

Вишиванка - дитинча кирпате,

Що квітки звиває в перепліт,

Материнські ласки, усміх тата,

Прадідів пророчий заповіт.


Тиждень української мови в школі

Присягаєм наш край рідний

Над усе любити,

Рідний народ шанувати

І для нього жити.


Тиждень української мови в школі

Свято завершилось... Знову всі відчули, яка красива та мелодійна наша мова. Вона - наша гордість. Наша мова - це неоціненний скарб і ми ним володіємо.

Бережіть природу і мову,

Щоби справжніми бути людьми

Пісню мами, її колискову,

Що уперше почули дітьми.

Все робіть, щоб річки не міліли,

І ліси хай піснями звучать

І щоб мовою рідною вміли

Україну свою оспівать.


Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати